آشنایی با سبک های موسیقی (قسمت اول) | شبکه خبری دز - Dez News Network
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین
پربازدید ها
کد خبر: 79555
تعداد نظرات: بدون نظر
تاریخ انتشار: پنج شنبه ۲۴ دی ۹۴ - ۱۱:۴۸
حسین عندلیب:

آشنایی با سبک های موسیقی (قسمت اول)

به هر صدا و نوایی که برای گوش خوشایند باشد و حال روحی انسان را دگرگون کند موسیقی می گویند، موسیقی یعنی بیان احساسات توسط صدا مدت های زیادی است که در زندگی همگی ما موسیقی وارد شده است و برخی از ما آن را جزء لاینفک کارهای روزانه خود…

158850-3-1-260x170

به هر صدا و نوایی که برای گوش خوشایند باشد و حال روحی انسان را دگرگون کند موسیقی می گویند، موسیقی یعنی بیان احساسات توسط صدا

مدت های زیادی است که در زندگی همگی ما موسیقی وارد شده است و برخی از ما آن را جزء لاینفک کارهای روزانه خود قرار داده ایم. حال باید بدانیم چند درصد از افرادی که موسیقی گوش می دهند و به آن علاقه دارند تا چه حد نسبت به سبک آن نوع موسیقی اطلاع و آگاهی دارند. در اینجا قرار است که سبک های مختلف موسیقی رو به صورت خلاصه  توضیح دهیم خدمت مخاطبان…

موسیقی باید به گونه ای باشد که هم خواننده هم شنونده راضی باشند و با توجه به علاقه و ذائقه مخاطب عرصه موسیقی گسترش یابد و پیشرفت کند چرا که اگر خوانندگان به مخاطبان خود بی توجه باشند فرصت های پیشرفت را از دست می دهند.

موسیقی مردم پسند یا پاپ ، به هر  سبک موسیقی گفته می شود که در دسترس توده ی مردم است و در چهارچوب تجاری عرضه و ارائه می شود. این سبک موسیقی ، نقطه ی رو به روی موسیقی کلاسیک و همچنین موسیقی فولکلور(محلی) است. موسیقی کلاسیک ، در درازای تاریخ ، همواره موسیقی طبقه ی نخبه ، برگزیده و روشنفکر جامعه بوده و جایگاه برجسته و ویژه ای نزد هواداران خود دارد. دربار و دستگاه طبقه ی اشراف و حکمرانان و پادشاهان اروپا، از هواداران و پشتیبانان این سبک موسیقی بوده اند و بنابراین نیازی برای عرضه ی گسترده ی تجاری این سبک نبوده است. به ویژه این که بسیاری از توده ها ب، به سختی می توانسته اند ، دم به دم با این سبک موسیقی همراه شود. جایگاه فاخر این سبک و ارکستر ضروری برای اجرای آن ، در عمل مردمان را از همدم و همنشین ناگسستنی آن شدن دور ساخته است.  موسیقی فولکلور ( محلی ) نیز از آن جا که همبستگی و پیوستگی بسیار نزدیکی با ویژگی های زیستگاهی ( اقلیمی ) و فرهنگی وابسته بدان داشته و دارد ، نمی تواند شمار دوستداران و همراهان همیشگی فراوانی پیدا کند و بیشتر در چهارچوب همان زیستگاه جغرافیایی و مهاجران ریشه گرفته از همان اقلیم شنونده و هوادار داشته باشد.

موسیقی مردم پسند گاهی به گونه ی گزیده ، موسیقی پاپ هم گفته میشود اما موسیقی پاپ یکی از زیرشاخه های آن به شمار می آید. موسیقی پاپ کاملا از موسیقی کلاسیک ( هنرمندانه ) و موسیقی فولکلور ( محلی ) ، جدا است

موسیقی پاپ به گونه ی معمول ، موسیقی ای ست که به گونه ی تجاری برای عرضه و ارائه به توده های چند صد هزار یا چندین میلیون نفره و برای به دست آوردن نام آوری ( شهرت ) و سود مالی ساخته می شود. در واقع ، به موسیقی پاپ بیشتر به عنوان یک « صنعت » و نه هنر باید نگریست. هر چند نمی توان نگرش بدان از چشم انداز زیبایی شناسی هنری یا جامعه شناسی را نادرست برشمرد. درواقع ، « پاپ » به گونه ای طراحی شده که برای همه گیرا و زیبا باشد و بنا نبوده که سلیقه ، خواست یا آرمان ویژه ای را بر مردمان چیره سازد.

*موسیقی پاپ در ایران

موسیقی پاپ در ایران ، پس از تأسیس رادیو در سال ۱۳۰۹ ه‍ .ش و جنگ جهانی دوم، رونق گرفت. ریشه‌های این موسیقی، به نوعی به قرن دوازدهم و حکومت قاجار می‌رسد. انواع موسیقی پاپ از جمله رومبا، تانگو و همچنین موسیقی والس از حدود پنجاه سال پیش در ایران مطرح شدند. این موسیقی، تقلید کاملی از موسیقی غرب بود و فقط اشعار آنها را به فارسی ترجمه کرده بودند. معرفی موسیقی پاپ به رادیو تا حد زیادی مرهون موسیقیدان ارمنی ایرانی، سورن، است. دهه پنجاه برای موسیقی دهه موفقی بود، ولی موسیقی پاپ به اوج خود نرسید. حکومت درباره ادبیات و مخصوصا‌ً شعر، سختگیری زیادی را اعمال می‌کرد و در نتیجه، هنرمندان، واقعیتهای اجتماعی و فرهنگی را به شکل زیرکانه‌ای در ترانه‌های پاپ مطرح می‌کردند. این نکته قابل ذکر است که رادیو و تلویزیون در گسترش و ارائه آثار موسیقی پاپ در دهه پنجاه نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای را ایفا کردند و در نتیجه این موسیقی، به‌شدت محبوب شد
موسیقی پاپ ما تقلید بدی از موسیقی عرب و سایر کشورهاست، در نتیجه به جای اینکه مل‍ّت ما را به سایر ملل نزدیک کند، در محدوده کوچک و ناقص خود گرفتار شده و کاربرد صحیح و اصیل خود را از دست داده است. مدتهاست که موسیقی پاپ ایران، چه در زمینه خوانندگی، چه آهنگسازی و چه ترانه، از داشتن افراد تأثیرگذار و شاخص محروم بوده است.

*موسیقی کلاسیک چیست؟

لئونارد برنشتاین در تعریف موسیقی کلاسیک گفته است:«به موسیقی کلاسیک میگوییم که دقیق باشد.»

هراثرهنری که مطابق اصول وقواعد قدیم که به حدکمال خودرسیده باشدوبرای نسلهای بعدنمونه گردد. پس درتعریف موسیقی کلاسیک میتوان گفت که درنقطه ای ازتاریخ که موسیقی نوشته وبصورت اصولی یااصطلاحاًمدرسه ای پیگیری شده وامروزه این اصول وقاعده دراختیارهنرمندان وعلاقه مندان به موسیقی،قراردارد. بادرک کلاسیک نبایدذهنها بسمت کهن بودن وقدیمی فکرکردن برود.مادرموسیقی کلاسیک خلاقیتهای مدرن راهم شاهدهستیم اماچون درچهارچوب واساس کلاسیک(کلاسیک نویسی)نوشته واجرامیشودبه نوعی آنراهم موسیقی کلاسیک مینامند.

موسیقی کلاسیک را از نظر سبک و تحول تاریخی آن به چند دوره کوچک‌تر تقسیم کرده‌اند:

دوره سده‌های میانه

دوره نوزائی

*موسیقی راک چیست؟

راک نوعی موسیقی است که در ایران زیاد شناخته شده نیست.

این موسیقی در دهه ی ۵٠و۶٠ میلادی بنام راک اند رول شکل گرفت و رواج یافت.

و از نظر تأثیرات اجتماعی و گستردگی شنوندگانش در بین انواع موسیقی بی‌همتا است. نام راک کوتاه شده عبارت راک اند رول است و از فعل to rock در زبان انگلیسی به معنای جنباندن و تکان خوردن می‌آید. سالهای میانی دهه ۵۰شاهد نشو و نمای نوعی موسیقی مردم پسند بود که ابتدا “راک اند رول”و سپس “راک”نام گرفت.راک موسیقی ای بود خشن.وسیله ای بود که نسل جوان می توانست به راحتی در قالب آن فریاد ها و اعتراضات خود را بیان کند.هرچه به دهه ی ۸۰ نزدیک میشویم راک خشن تر می شود. در بعضی از آلبوم ها اولین چیزی که سخت جلب توجه می کند بی توجهی به شعر است.امروزه دیوان حافظ در هر خانه ای پیدا می شود.پر واضح است که خواننده/آهنگسازها در بعضی موارد حتی زحمت سرودن یا انتخاب شعر را به خود نمی دهند.دیوان حافظ که هست.دنبال شاعر گشتن هم نمی خواهد.هزینه ای هم نباید به شاعر اختصاص دهیم.پس آن را برمیداریم و بدون کم ترین توجهی به مضامین و معانی آن رویش آهنگ می گذاریم.غلط خواندن شعر در جای جای بعضی از آلبوم ها نشان از آن دارد که آهنگساز/خواننده حتی یک بارهم زحمت توجه به معانی اشعار را به خود نداده چه برسد به دقت کردن در زمینه ی تلفیق شعر و موسیقی.

همانطور که گفته شد وجود مضامین روزمره و اجتماعی از مشخصات اولیه اشعار راک است.این مضامین است که میتواند با لحن راک هم خوانی و همانندی داشته باشد.در بعضی از آلبوم ها اولین چیزی که سخت جلب توجه می کند بی توجهی به شعر است.امروزه دیوان حافظ در هر خانه ای پیدا می شود.پر واضح است که خواننده/آهنگسازها در بعضی موارد حتی زحمت سرودن یا انتخاب شعر را به خود نمی دهند.دیوان حافظ که هست.دنبال شاعر گشتن هم نمی خواهد.هزینه ای هم نباید به شاعر اختصاص دهیم.پس آن را برمیداریم و بدون کم ترین توجهی به مضامین و معانی آن رویش آهنگ می گذاریم.غلط خواندن شعر در جای جای بعضی از آلبوم ها نشان از آن دارد که آهنگساز/خواننده حتی یک بارهم زحمت توجه به معانی اشعار را به خود نداده چه برسد به دقت کردن در زمینه ی تلفیق شعر و موسیقی.

همانطور که گفته شد وجود مضامین روزمره و اجتماعی از مشخصات اولیه اشعار راک است.این مضامین است که میتواند با لحن راک هم خوانی و همانندی داشته باشد.

“حسین عندلیب”

پژوهشگر و خواننده موسیقی ایرانی


شما می توانید مطالب و تصاویر خود را به آدرس deznn@yahoo.com برای ما ارسال فرمایید.

No comments yet.


مطالب پیشنهادی
  • سایت تحلیلی خبری دیدنا
  • دزان ان
  • بروز نت اخبار فناوری اطلاعات
  • تیم بسکتبال